אחת המילים ששומעים הרבה כשמדברים על אתרי אינטרנט היא “רספונסיבי”: “אתר רספונסיבי”, “עיצוב רספונסיבי” וכולי. בואו נבין רגע מה זה הרספונסיבי הזה שכולם מדברים עליו ואיך זה קשור לעיצוב:
“רספונסיבי” מגיע מהמילה respose, תגובה. עיצוב רספונסיבי הוא עיצוב שמגיב אחרת לגדלי מסך שונים. אתר רספונסיבי הוא אתר שהעיצוב שלו מתאים גם לגלישה מהמחשב, גם מהטלפון הנייד, ולפעמים גם מטאבלט. לכל מכשיר יש מסך בגודל אחר, ואתר רספונסיבי יראה קצת אחרת בכל אחד מהגדלים האלו.
למה חשוב שהאתר שלכם יהיה רספונסיבי?
כי בניגוד לפעם, כשרוב השימוש באינטרנט היה נעשה מהמחשב, היום רוב הגלישה באינטרנט נעשית דרך הטלפון. בעקבות השינוי הטכנולוגי הזה, נולד הצורך להתאים את העיצוב לפלטפורמה בה צורכים אותו.
תחשבו איזה מעצבן זה לגלוש דרך הטלפון ולהצטרך להגדיל את התמונות ואת הטקסט בכל פעם כדי שאפשר יהיה לקרוא. באתר רספונסיבי, גודל הפונט והתמונות יכול להשתנות בין המחשב לטלפון.
דוגמה נוספת להבדל בין עיצוב אתר למחשב ביתי ולטלפון, הוא תצוגת אלמנטים כמו תמונות, אירועים או כפתורים: במסך מחשב אפשר לראות אלמנטים בתצוגה רוחבית בנוחות. לעומת זאת אם נתעקש להציג את אותם אלמנטים באותו אופן (בשורה רוחבית) ממסך הטלפון, אז מידע יקר שחשוב לכם להציג ללקוח – ילך לאיבוד. זאת מהסיבה הפשוטה שהמסך קטן מדי וגם בנוי לאורך ולא לרוחב, והאלמנטים יכולים להיות קטנים מדי ולא ברורים.
לכן, באתר שמעוצב באופן רספונסיבי, אלמנטים שבמחשב מוצגים בשורה רוחבית – לא פעם יוצגו בטלפון אחד מתחת לשני, כך שאפשר יהיה לראות כל אלמנט בנוחות.
האתר שלכם צריך להיראות טוב ולהיות קריא, ברור ונגיש בכל גודל מסך.
היתרונות של עיצוב רספונסבי
התאמה למכשיר– נוח לגלוש באתר עם עיצוב רספונסבי דרך כל מכשיר וכל גודל מסך. כשנכנסים לאתר, יש זיהוי אוטומטי של גודל המסך – והאתר מוצג בעיצוב שמתאים לו.
שינויים בין מכשירים – באתר עם עיצוב רספונסיבי אפשר לשנות בקלות דברים כך שיופיעו בצורה אחת במכשיר אחד ובצורה אחרת במכשיר אחר, כולל אלמנטים שלא יופיעו כלל במסך אחד וכן יופיעו באחר. התוצאה היא חוויית גלישה ידידותית ונוחה למשתמשי האתר.
אסתטיקה – נוסף על נוחות הגלישה, אתר עם עיצוב רספונסיבי יהיה יפה, אסתטי, מוקפד בכל גודל מסך. לגולשים יהיה הרבה יותר נוח לגלוש באתר.
טובת העסק – הנוחות למשתמשים פועלת לטובת העסק: באתרים נוחים גולשים יותר זמן וביותר עמודים (דבר שאחר כך אפשר למנף שיווקית), ויותר קל לבצע בו רכישות.
היתרונות האלו של העיצוב הרספונסיבי שמתאים את עצמו לגודל המכשיר – ברורים. אתרים חדשים שנבנים היום, בנויים כולם בעיצוב רספונסיבי ומותאמים לפחות למחשב ולטלפון נייד – למקסימום נוחות למשתמשים ותועלת לעסק.
ניר דדון, מנכ”ל דדון מדיה